onsdag 8 februari 2012

Det är ju "built-in"

Innan jag blev gravid, under all den där tiden då jag grubblade mycket över huruvida jag verkligen var moder-material, kunde jag bli så extremt provocerad av alla dem som hänvisade till biologin. Att en kvinna har det i sin kropp, med sig sen innan födelsen, att kunna bära, föda och ta hand om barn. Särskilt det där sista stack i mig hårdast, eftersom det var på den punkten jag var allra mest osäker. Det var inte det jag behövde höra, när jag under perioder hade ett försiktigt behov av att ventilera det där som ändå är lite tabu för en kvinna att fundera kring: Det inte helt självklara i att låta biologin styra sitt liv. Vi tillhör ju ändå en av få däggdjur som har ytterligare dimensioner till biologin såsom en hyfsat fri vilja, förmågan att njuta av sex utan att det är i direkt reproduktionssyfte, vi har en insikt om vår egen dödlighet och vi är extremt fokuserade på att skapa någon slags mening med det hela. Meningen med livet kan inte enbart bestå i att föra sina gener vidare. 

Så även om det i många diet- och genusdebatter nuförtiden landar i hur människan var på stenåldern, så är det trevligt att kunna jobba sig förbi de allra första instinkterna och lära sig av sina misstag och komma på nya sätt att hantera livet vi serverats av våra förfäder. Och visst, jag litar rätt mycket på biologin när det gäller att kroppen själv känner av när det är dags att föda, men jag är också ett stort fan av det faktum att vi har en väl utvecklad sjukvård, med utbildad, erfaren personal som kan hjälpa biologin på traven men också känna in och anpassa sig efter att det är en individ som står där och kanske för allra första gången ska gå igenom något som det är svårt att överhuvudtaget tänka sig in i på förhand hur det kommer kännas och bli.

My ass att jag då vill höra: Ja, men på stenåldern då gjorde människan såhär, gå och primalskrik i en grotta så blir det säkert bra ska du se, för kvinna har ju inbyggt att få det att funka.

Då skulle jag nog be vederbörande att stoppa upp sin människosyn någonstans där solen inte kommer åt och ta till människans inbyggda förmåga att bli riktigt jävla förbannad!

2 kommentarer:

  1. Åh, så underbart och kalaskuligt att få följa med på din resa rara! :) *kram*

    SvaraRadera