lördag 11 februari 2012

Fantastiska föräldraförsäkring

Det kräver en del inläsning och jag undrar om det verkligen går att informera alla blivande föräldrar på ett tillfredsställande sätt om vilka möjligheter som finns i föräldraförsäkringen. Men grunderna är ändå detsamma, du får vara hemma med ditt barn under rätt många dagar med olika ersättningsnivåer.  Dessutom matchar min arbetsgivare detta med föräldralön som är en slags ytterligare inkomstförsäkring som facket förhandlat fram för att göra just min arbetsgivare till en attraktiv arbetsplats även för småbarnsföräldrar. Fantastiskt säger jag, tackar och tar emot.

Målet nu är att få till en relativt rättvis fördelning av tiden mellan mig och min partner, eftersom jag tänkt försöka amma så är det svårt att veta nu hur det kommer påverka rent praktiskt. Det vi vet är att vi kommer få en lång sommar tillsammans alla tre, ett bra sätt att lära känna varandra och kunna göra det i lugn och ro. De där första 10 dagarna efter förlossningen som alla partners har rätt till, kommer nog ändå mest bestå av en hel del besök och allmänt...kaos? 

2 kommentarer:

  1. Åh, vad mysigt det låter med sommaren ihop, iofs tror jag att vi också kommer få det. De första 10 dagarna var en oumbärlig hjälp för mig som varken kunde eller fick bära liten med skärsåret över magen. Minns dock ej något kaos, bara tacksamhet och myseri :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas få slippa snitt, blir det så blir det, där får sjukvården avgöra förstås :)

      Jag är nog mest inställd på kaos eftersom jag har så svårt att ställa in mig på något annat ;) Ett tacksamt och häftigt kaos kanske? :)

      Radera