torsdag 12 januari 2012

Hur påläst ska man vara?

Vid senaste besöket fick jag med mig hem en enkel mall för det som kallas för förlossningsbrev. Min barnmorska brukar ta upp det först vid nästa besök, men eftersom jag frågade lite om det fick jag med mig mallen hem redan nu.

Det är ju givet att googla. Och även jag, som använder internet som en kunskapsbank i många olika sammanhang börjar fundera över brevets innehåll och hur mycket jag själv bör ta reda på innan. Det här är ändå ett ärende där jag vill kunna lita på professionellt, yrkesutbildat folk. Eller är jag lite naiv i min tilltro att de som faktiskt jobbar inom vården gör så gott de kan, även om det ibland går att önska både det ena och det andra om de regler och system som styr och finansierar verksamheten?

Efter alla vändor med remisser som glömts bort, väntan och varierande kvalitet på läkarkontakter borde jag kanske vara rätt skeptisk, men jag kan inte direkt säga att det skapat något långvarigt trauma som gör det viktigt att få till ett riktigt bra förlossningsbrev. Rötägg finns ju inom alla yrkeskategorier. Kanske funkar det hela som en lugnande grej, att få skriva av sig inför något av det mest omvälvande, smärtsamma (för vissa) och mest utlämnande du utsätter dig för som kvinna? Jag kan förstå det, men hur mycket bör jag ta reda på innan, för att kunna ha önskemål om precis allt. Särskilt inom något jag aldrig gjort förut.

Kanske att jag skriver lite om min historik med panikångest. Att jag hellre blir peppad än daltad med. Att jag gärna vill vara uppe och röra på mig så mycket det går. Att jag är öppen för förslag vad gäller smärtlindring. Och förstås, det allra viktigaste, och det som ändå är självklart: Att alla i det där förlossningsrummet gör sitt bästa för att få ut en frisk bebis på ett säkert och bra sätt för både mor och barn.

Och där kanske jag hade de allra viktigaste grunderna i förlossingsbrevet.

2 kommentarer:

  1. Naiv och naiv... Visst gör alla i vården så gott de kan, men de tycks inte vara överens alltid om vad som är gott, så att säga. Men har man inga direkta preferenser behöver brevet inte alls vara utförligt. Panikångesten upplevde jag som mycket viktigt att upplysa om och jag är rätt säker på att den mestadels mjuka behandling jag fått har varit på grund av detta. De två rötägg jag haft oturen att stöta på hade inget bedjande förlossningsbrev bitit på...
    För mig handlade det också mycket om att skapa någon slags relation med de människor som skulle vara med i denna för mig unika och utsatta situation. Helst hade jag velat läsa deras brev också. :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag lyckats formulera det viktigaste, och eftersom det kommer stå i min journal om medicineringen så känns det bra att nämna panikångest-problematiken även om jag varit symtomfri rätt länge nu. Det hela är ju en totalt ny situation, så jag har ingen aning om hur jag kommer reagera. Bättre att skriva lite för mycket då, än för lite.

    SvaraRadera